o lacrimă pe mormântul soției mele Ica
Ființa umană, Omul, este o creație unică,
fără pereche, minunată zămislire a Divinității, caracterizată prin faptul
că, datorită optimismului său, crede că ei nu i se pot întâmpla nimic din
necazurile care apar pe ici pe colo, că marile drame se petrec numai alături,
altor semeni, iar rolul ei este acela de simplu observator care are menirea de a
ajuta ori compătimi eventual, pe cei afectați de neșansă. Crede cu tărie și
din convingere că le știe aproape pe toate, filozofează și emite ipoteze
despre evenimentele și dramele trăite de alții, asumându-și plenar aceste
ipoteze, care îi devin uneori aproape un crez, fiind convins că sunt
axiomatice. În momentul în care, angrenat în vâltoarea vieții trăiește
efectiv aceste experimente "pe pielea sa", constată cu mâhnire că
lucrurile nu stau chiar așa cum le lansase anterior de la tribuna imaginară în
care se plasase singur, fără a fi rugat de nimeni. Aceste fapte au fost
imortalizate în zicale profunde, generate de înțelepciunea milenară a
poporului român ca: "Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg",
"Nu aduce anul ce aduce ceasul", "Nu vrea Domnul ce vrea
omul", "Toți se pricep la politică și fotbal". Omul este
tentat să-și judece semenii pentru anumite gesturi ori fapte pe care aceștia
le-au comis în situații limită, ne ținând cont de perceptele sau canoanele
impuse unilateral de el, fiindcă nici nu aveau de unde să știe de existența
lor
iar când este eventual pus, ulterior, în situații identice sau
similare, se comportă uneori penibil,
comparativ cu cei judecați anterior de el și deabia atunci înțelege mesajul
biblic
" să arunce cu piatra primul care nu a săvârșit nici un păcat
", dar din nefericire atunci este prea târziu fiindcă cu prea multă ușurință
piatra plecase de mult din mâna lui.
Lucruile implacabile, ca trecerea
timpului și implicit vârsta, te fac să te gândești cu mare jenă ( dacă ai
bun simț, fiindcă bunul simț nu este un simț din păcate, ca să îl posede
toată lumea ) la teoriile pe care le emiteai în tinerețe despre vârsta pe
care o ai acum și constați că erai complect pe dinafara problemei crezând că
le știi tu pe toate. Realitatea, vârsta, starea de sănătate și cea materială,
te fac să te jenezi de ușurința cu care emiteai acele judecăți în tinerețe
sau în trecutul nu prea îndepărtat. De aceea se spune că dacă nu ai bătrâni
să-i cumperi fiindcă aceștia au trecut prin multe situații, au avut
suficient timp să le discearnă și pot judeca nu numai la rece, dar și în
deplină cunoștiință de cauză. Stând cu ani în urmă, singur, în fața
capodoperii lui Brâncuși, Masa Tăcerii de la Târgu Jiu, mi-am permis o clipă
să mă așez pe unul din scaune,
dar m-am ridicat repede, rușinat de impertinența mea. Acea masă a fost
probabil făcută pentru un sfat al bătrânilor, care să ne dea idei înțelepte,
de care poporul nostru a dus și mai duce încă o lipsă acută. Am avut șansa
unică de a admira acea minunăție în liniște, fără să fiu deranjat de
nimeni, lăsând gândurile să se depene în tăcere și să pot face legături
dintre cele mai ciudate despre ce o fi gândit celebrul creator oltean când a zămislit
masa și scaunele de piatră din jurul ei. Din acea clipă în mine s-a schimbat
ceva, s-a declanșat o nouă coardă, o rotiță și am avut surpriza, plăcerea,
dar și teama, că pe undeva, în sistemul meu de gândire s-a petrecut o
modificare, poate pozitivă.
La vremea tinereții este bine să-ți
trăiești în primul rând viața din plin, dar cu decență, să profiți de
fiecare clipă cât te țin puterile fizice și mentale, să lași judecarea
celor mai în vârstă pe seama acelor care au primit de la Dumnezeu harul de a
o face, tu să judeci pe cei de o vârstă cu tine, sau mai tineri, iar ca idee
de viață "Să muncești ca și cum ai trăi veșnic și să te distrezi
ca și cum ai ști că mori mâine". Dintre minunatele spuse ale unui vârstnic
către cei mai tineri am reținut în cursul vieții destule printre care:
"Să dai lecții copiilor tăi când o să-i ai" sau "Lucrul ăsta
să-l afirmi la bătrânețe în caz că o apuci".
Alt defect al Omului este greutatea,
lipsa de spontaneitate cu care se hotărește să mulțumească celor dragi,
celor apropiați, pentru ceeace au făcut ca să-l ajute, uneori chiar cu
sacrificii, iar aceste mulțumiri ajung să se transforme din păcate în omagii
e drept, dar postmortem, pe care adresantul le primește ipotetic, fiindcă
Omul, iubește din ce în ce mai mult cu cât distanța este mai mare și
accesibilitatea mai mică către acea persoană iubită.
Omul este făcut să-și dorească
permanent ceva, unii își doresc lucruri pe care nu le-au avut vreodată, tânjind
toată viața după ele, alții bieții, când dobândesc adevărata înțelepciune
și-ar mai dori doar o fărâmă
din lucrurile pe care le-au trăit, pentru care luptaseră din greu să le obțină,
dar nu le mai au.
Când soția mea, Ica, a primit
diagnosticul unei boli implacabile, văitându-mă că îmi este greu să o văd
cum se chinuie și să o îngrijesc, mai ales că și mama era aproape imobizată
la pat, iar eu grav afectat de o arterită, câțiva amici care trecuseră prin
încercările mele, îmi spuneau că va fi mult mai greu după ce se va stinge
din viață. Ca dintotdeauna am receptat cu oarecare suspiciune cele spuse de
amicii mei, dar imediat după ce nenorocirea s-a petrecut mi-am dat seama câtă
dreptate aveau. Omul este făcut să trăiască în familie, să ducă greul vieții
împreună cu cineva, să facă copii și să împărtășească cu ei bucuriile
și necazurile cotidiene. Familia este aidoma unui avion cu mai multe motoare
care poate să zboare și cu o parte din aceste motoare, fără o parte din
echipaj, dar părinții reprezintă aripile avionului și în clipa în care una
din ele este avariată călătorii sunt în mare pericol putând fi salvați cu
mare dificultate.
Am receptat deasemeni cu reținere
discursurile unor mari creatori ori savanți, care cu ocazia primirii unor
importante distincții, mulțumeau cu obstinație soției și familiei lor care
le-au creat condiții pentru ajungerea pe culmile gloriei. A venit în sfârșit
momentul, din nefericire prea devreme, după dispariția soției mele, să
constat adevărul spuselor acelor oameni minunați care elogiau familia, dar în
special femeia, pentru rolul decisiv în crearea unui climat propice oricărei
activități. Departe de a milita pentru matriarhat, să ne înclinăm în fața
sexului frumos, pe nedrept numit slab, în fața mamelor, colegelor,
partenerelor, soțiilor sau amantelor noastre, fără de care nu ar fi posibilă
nici o realizare a noastră sau chiar dacă ar exista, nu ar avea nici un sens
frumos, ar fi în alb negru fără vreo culoare. Să păstrăm un moment de
recunoștiință pentru femeile care au avut, au și vor mai avea curajul de a
lua în piept problemele mărunte ale vieții, care se repetă de mai multe ori
în fiecare zi și a căror rezolvare nu se vede în mod concret, decât
probabil numai prin conseciințe, dacă nu sunt făcute la timp.
Îmi permit să-l citez pe profesorul,
părintele spiritual și bunul meu prieten, profesorul emerit de matematică și
marele epigramist Ion T. GRIGORE, cel care a rămas bun prieten cu toate cele
trei soții ale sale în ciuda faptului că drumurile lui se despărțiseră de
ele, prin câteva epigrame în care elogiază femeia.
17. La nunta de argint
202. Armonios
În riduri care ți s-au scris pe față Căsnicie exemplară:
Citesc duios întreaga noastră viață. Inimoasa gospodină
Și le privesc cu-același sfânt extaz Udă vara prin grădină,
Căci ... n-au ascuns gropița din obraz. Dânsu-i prin "grădini de vară".
103. Madrigal 347. La nunta de aur
Pe fața mamei, încrețită, Stimez "subiectivismul" lor duios;
E o istorie sfințită; Deși, de mult, li-e ninsă și sprânceana,
De câte ori i-a plâns copilul Ea vede-n el pe-același Făt Frumos
O umbră i-a crestat profilul. Iar el în ea, mereu pe Cosânzeana.
145.
Femeia
688. Diviziunea muncii
Ciudată
e umana fire:
Uite-l, bată-l vina,
Fără femeie noi n-am ști
Bine îi mai merge:
Ce-nseamnă patima-n iubire
Spală Ea mașina
Nici ce înseamnă a pătimi.
Și-apoi El
"o șterge".
149. Diviziunea muncii
803. După atâția ani
De
fleacuri se ocupă ea:
Tot sufletul mi-e răscolit
Copii, servici, etcetera, Și plin de draga cu cosiță
Iar eu de treburi mai înalte Căci într-un plic îngălbenit
Ca fotbalul și celelalte. Am dat de-o floare și-o șuviță.
În final îmi trece prin minte o melodie pe versurile lui Ion MINULESCU:
Iubire, bibelou de porțelan
obiect cu existență efemeră
cântată de
regretatul coleg de facultate al soției mele, Gabi Drăgan, solistul formației
Mondial, dar spre deosebire de altădată, semnificația acestei melodii este
mult mai tristă, dar profundă și perenă.
(Romanță fără ecou pe melodia compozitorului Romeo VANICA)
Ce păcat că Ea nu poate citi aceste rânduri
dar poate că da !
Ploiești, Decembrie 2000
Mircea
GOCIMAN