Am simţit că am în memorie fapte care doreau ele
însele să
fie aşternute pe hârtie, prin care să fie creată o imagine
perenă
a epocii lui Nichita şi a colegilor lui, nevoia de a-mi aminti
în special
de dulcea perioadă în care împreună cu el, visam că
într‑o
zi vom ajunge bărbaţi adevăraţi. Cu toate că au stat aşa
de mult în mine, sau tocmai de aceea, subiectele sunt
puternice şi au avut
posibilitatea de a mă atrage la ele, rupându-mă de lumea
reală,
dar m-au incitat la confesiune. Surprins de câte lucruri
mi-am reamintit şi
de claritatea cu care au erupt din memoria mea, secvenţele s-au născut
firesc, fără cezariană, au vrut să vadă lumina
tiparului sau măcar să fie consemnate pe hârtie ori suport
magnetic. Povestea
mea nu este o
operă literară, nu adaugă lumii existente o altă lume, ci o
redă în limita posibilului, destul de fidel, pe cea care a
fost, lucru făcut
cu bună intenţie, după puterile celui care a încercat această
lucrare, convins că orice poveste iese din noi, din ce a rămas
în noi
şi nu cuprinde lucrurile pe care le-am uitat cu sau fără intenţie.
Ţin la cuvinte, dar mai mult la adevărul pe care acestea le
înfăţişează.
În ciuda tendinţei omeneşti de a prezenta un fundal ideatic,
am iubit
şi cred că am fost iubit de adevăr, în familia mea acesta era
la
mare cinste, am şi minţit, dar am făcut-o în momente limită,
cu mare dificultate, durere şi greutate. Lucrarea
este o tentativă
seducătoare, dar evident periculoasă, care face parte dintr-un discurs
din altă lume, efectul unui demers pasional care reflectă o parte din
trăirile mele, din dragostea pentru prietenii mei şi pentru oraşul
Ploieşti, din mare respect pentru dascălii mei dragi, pentru adevăr,
dar evident amestecate inconştient cu o parte din fantasmele care m-au
urmărit
în cursul întregii vieţii. Spiritul de observaţie
dezvoltat m-a făcut
să înregistrez şi să reţin lucrurile deosebite trăite
de ei, indiferent dacă au fost plăcute sau neplăcute, glorioase
ori jenante. Un personaj a fost ales pentru că a traversat o situaţie
neobişnuită, nu au fost menţionate personaje meritorii, pline de
realizări, dar a căror viaţă a fost liniară, fără
evenimente deosebite, eroi anonimi care au avut curajul de a rezolva zi
de zi
probleme minore de strictă necesitate, nenumărate şi
interminabile, oameni pe care îi admir. Am fost
încurajat în
lucrarea mea de convingerea că bucuriile neîmpărtăşite se
estompează inadmisibil odată cu scurgerea timpului, care este marele
aliat, dar şi marele duşman al vieţii. La
elaborarea acestei
lucrări am oferit ca ofrandă toată dragostea mea pentru cei pe
care i-am iubit şi de care am fost iubit. Faptul că însăşi
obiectele neînsufleţite au nevoie de dragoste a fost
subliniat de marele
meu profesor Nicolae SIMACHE, care cu toată lipsa lui de experienţă
mondenă, spunea că o monedă trebuie mângâiată ca o
fată
frumoasă şi că aşezată aşa cum trebuie pare a fi
goală. Când
rememorez
evenimentele din trecut, plăcute sau chiar mai puţin plăcute,
simt cum corpul îmi este invadat de o energie latentă şi
realizez
efectele fenomenului "positive thinking", invocate de colegul de liceu
şi prietenul meu, doctorul Valerică PÂRVAN, prin intrarea
într-un
univers eliptic de murdăriile vieţii curente. Mi-a făcut o mare
plăcere să scriu aceste rânduri, care mi-au asigurat o
carapace solidă
împotriva bombardamentului informaţional cotidian ce
încerca în permanenţă,
cu asiduitate, să mă agreseze, dar şi contra angoaselor sau a
gândurilor
negre, care pândeau
să mă
pună la pământ. Am constatat cu această ocazie că
povestea cu retragerea în
turnul de fildeş este unul dintre adevărurile perene ale celor care se
pot exprima în scris, fără a trebui prin aceasta să fie
creatori
de opere nemuritoare, a oamenilor obişnuiţi ce doresc să pună
pe hârtie amintirile lor, lucrurile trăite de ei, aşa cum
cred ei că
s-au desfăşurat în realitate. Prin scris am găsit
posibilitatea
să-mi retrăiesc viaţa mult mai în amănunt decât
în
clipele când prin minte îmi defilau secvenţe din
ea. Punând
evenimentele pe hârtie,
a trebuit să dau nume, date şi localizări în timp. Pentru
aceasta am fost obligat să mă detaşez puţin, să privesc
lucrurile în ansamblu, mai general, ceea ce mi-a permis, prin
intermediul
documentaţiei, o imagine de perspectivă mai apropiată de
realitate şi chiar o înţelegere mai bună a unor lucruri peste
care la vremea respectivă trecusem cu uşurinţă. Deoarece în
tinereţe unele lucruri plutesc adesea între vis şi realitate,
a fost
instructiv ca după ce am parcurs o mare parte din viaţă, la o
vârstă
când mintea ar fi trebuit teoretic să fie coaptă, să mă
retrag, privind analitic evenimentele prin care am trecut. La
vârsta mea umilă,
am constatat cât de seducător este trecutul, mai ales că se
poate
trece repede peste unele secvenţe neplăcute, dar am realizat că
imaginea noastră nu este cea pe care ne-o închipuim noi, ci
aceea pe care
o au ceilalţi despre noi. La
bilanţul final al
unei vieţi, ceea ce am visat să facem are totuşi o pondere, dar
mică, cea mai mare greutate o au ideile finalizate şi fericit este
acela ce a reuşit cât mai multe, fiecare proiect finalizat
trebuie
considerat un răsfăţ acordat, cu generozitate de "Celdesus".
Tot scrisul mi-a prilejuit constatarea că importanţa realizărilor
în viaţă, este direct proporţională cu numărul şi
calitatea prietenilor pe care i-ai păstrat. Am fost plăcut surprins de
puterea cu care diversele secvenţe de timp comunică între ele
şi
am încercat să profit de acest lucru. Pe parcursul scrierii,
lacrimile păcătoasele,
au încercat mereu, iar uneori au reuşit să iasă de la locul
lor,
dar m-am împăcat cu gândul că lacrimile sunt nu
numai de durere, dar
şi de bucurie. La moartea
lui Nichita,
am simţit în suflet efectul unei eclipse totale prelungite,
patronul promoţiei,
mai marele nostru mă lăsase singur, dar nu o făcuse din laşitate
ci îşi urmase ceea ce îi era scris încă
de la naştere. Plecase
omul ce avea un fel unic şi generos de a interpreta lumea
înconjurătoare,
care a încercat să facă numai ce i‑a dictat conştiinţa
şi talentul lui, cel ce a ştiut că orice succes are pe fundal un
risc, dar şi l-a asumat în deplină cunoştiinţă de cauză,
cu abnegaţie şi curaj. Ne părăsise prea devreme, fiindcă
tăria lui de caracter s-a menţinut numai cu o cheltuială internă
majoră, care trăgea în jos bilanţul rezervelor biologice.
Îmi
voi imagina mereu viaţa lui Nichita precum o lumânare care
arde la ambele
capete. O altă lovitură a fost plecarea dintre noi a Profesorului Ion
GRIGORE, cel cu care împărtăşeam bucuriile şi tristeţile
vieţii, prin discuţiile pe care le făceam de cel puţin două
ori pe săptămână, în perioada anilor 1977-1990
… ce putere de
a-mi încărca bateriile avea, spunându-mi printre
altele că sunt
catalizatorul promoţiei mele şi fiul lui adoptiv … ce dor
îmi este
de el. Ultimul,
dar nu cel mai
puţin important lucru a fost posibilitatea de a retuşa, de a cosmetiza
puţin viaţa mea şi a celor dragi. Acest lucru nu a fost realizat
prin neadevăr, fără să trişez, ci prin viteza de
parcurgere diferită, ceea ce a permis ca unele secvenţe să treacă
neobservate din cauza vitezei, iar altele, mai plăcute, să fie
parcurse încet, cu voluptate, fiind parcă retrăite cu
adevărat
prin recreerea stării de vrajă în care s-au desfăşurat. Am
încercat prin acest procedeu de "pseudo positive thinking",
să
caut să uit lucrurile care m-au întristat şi să retrăiesc
intens pe cele plăcute, ce îmi oferă întotdeauna o
mare bucurie. Cu toate
că intenţia
mea a fost să povestesc lucrurile aşa cum s-au
întâmplat, cu ochii
şi mintea de atunci, lucrul s-a dovedit mult prea greu, deoarece timpul
aşezase
deja lucrurile la locul lor şi mi-a fost imposibil să le mut de acolo.
Pe majoritatea am încercat să-i creionez un pic mai buni, pe
unii chiar am
reuşit, dar alţii probabil nu vor fi mulţumiţi de maniera în
care au fost receptaţi. Pentru aceştia din urmă îmi cer scuze
şi îi rog, indiferent de locul din care se uită la mine, să
considere că totul a plecat de la bune intenţii, iar dacă nu am
reuşit, nu a fost nimic preconceput sau cu rea intenţie. Dacă
prin ce am scris, voi supăra pe cineva, îmi cer scuze
anticipat,
principalii vinovaţi pentru unele fapte la limita decenţei sunt
în
mod evident cei care le‑au comis, nu cel care le relatează ; este un
motiv serios să nu se tragă în pianist ! O mare
problemă a
fost cea a limbajului şi a descrierii secvenţelor tari prin care am
trecut şi recunosc faptul că acest lucru m-a preocupat. Am evitat
detaliile sordide, dar asta a fost realitatea timpurilor şi orice
omisiune
ar fi fost echivalentă cu minciuna, iar cuvintele prin care le-am
descris
au fost alese ca să fie cele mai soft, fără a denatura însă
atmosfera reală, în privinţa cărora mi-am asumat cu bună
ştiinţă tot riscul, fiind convins că oricum se vor găsi
critici de bună sau de rea credinţă care vor denigra. Cu toate că
m-am străduit să nu exagerez, nu sunt convins că am reuşit
şi îmi cer scuze celor pudici, care nu au decât să
sară unele
paragrafe, dar cred că este păcat, în ele se descriu
lucrurile aşa
cum au fost trăite, fără cenzură, despre care viaţa
habar nu are că există. Am avut curajul să spun lucrurilor
aproape pe nume, cu o oarecare perdea protectoare. Înainte
să arunce
cu pietre, rog pe cel care are această intenţie fermă, să
încerce
a scrie 20-30 de pagini autobiografice, cu secvenţe soft şi hard, apoi
să le compare cu ale mele, după care aştept cu mâinile pe cap
şi fără supărare pietrele aruncate. Am
credinţa că,
de fiecare dată când cineva îşi va irosi din timpul
său citind
câteva din rândurile scrisre de mine, personajele
din acele secvenţe se
vor anima retrăind momente din viaţa lor, mai lent sau în
mare viteză,
în funcţie de maniera în care se va face
lecturarea. Mai cred că
prin animarea unor secvenţe trăite de personajele mele, acestea vor
reuşi să sfideze, măcar un pic moartea, care aşterne parcă
mult prea repede colbul uitării peste totul şi peste toţi.
Scrierea textului şi corectura a fost făcută cu mare bucurie
în
suflet, deoarece m-am conectat prin tunelul timpului la vremuri de mult
apuse,
dar intens trăite şi puternic întipărite în zona
luminoasă
a sufletului meu. Am simţit
nevoia să
mă eliberez, prin desprindere, de actualitatea perioadei de tranziţie
româneşti, o epocă greu de trăit, plină de volatilizarea
şi inversarea valorilor, de ieşirea la suprafaţă a plevuştilor
care se credeau etaloane de moralitate, a împroşcării cu
noroi a
tuturor valorilor trecute şi prezente, pentru a se estompa noroiul de
pe
oamenii zilei. Îmi asum riscul reacţiilor violente din partea
unor
personaje descrise, care sperau ca respectivele secvenţe din viaţa lor
să fie uitate, sau care au interpretat atunci ori acum, altfel,
respectivele momente din trecutul apropiat sau îndepărtat. Am
fost nevoit
să relatez fapte reprobabile ale unor contemporani, colegi sau
cunoscuţi,
despre care ca să nu mă exprim în limbajul stadioanelor,
îl plagiez
pe Tudor ARGHEZI spunând: "regret faptul că nu sunt
câine ca să
ridic piciorul pe ei, fiindcă scuipatul unui om nu îl merită,
ar fi
onorant pentru ei". Nu îmi arog viziunea asupra adevărului
absolut,
motiv pentru care sunt conştient că nu tot ce am relatat este adevărul
pur, ci unul filtrat de viziunea mea de atunci, de acum, de limitele
mele de
memorie, sociale, intelectuale, informaţionale. Conştiinţa
faptului de a crede în ceea ce afirm, mă face să-mi asum
riscul
descrierii unor situaţii extrem de delicate, care nu sunt
însă
inventate, ci s-au pertecut în realitate, din
întâmplare, sau cu totala
acceptare din partea subiectului, chiar dacă ulterior a regretat sau nu
această decizie. Am făcut numai ceea ce mi-a dictat conştiinţa,
cu toate că sunt convins că voi deveni un personaj cu mult mai incomod
decât eram înainte. Adevărul supără şi dezbină
oamenii, fiecare ar dori ca acţiunile sale, cu imaginea propriei
personalităţi
să fie receptată de celalţi aşa cum vrea el, dar asta nu se
poate, nu este în firea lucrurilor, o personalitate nu este
judecată ori
catalogată după ce ar fi dorit sau ar fi putut ea să fie. Sunt
conştient că
trecutul meu va fi scormonit cu meticulozitate, pentru a fi subliniate
elementele negative din biografia mea, dar greşelile mele inerente nu
îi
pot absolvi pe alţii de ale lor, aşa că îmi asum, apriori, o
parte din ele cu scuze că nu le-am explicitat chiar eu pe toate,
fiindcă
o parte din ele doresc să le analizez. Nichita spunea că dacă am
fi la unison cu ideile noastre, am deveni un fel de Cor Madrigal fără
pic de haz. Dar nici Madrigalul lui Marin Constantin, pe care l-am
cunoscut
personal şi pentru care am un respect deosebit, nu dorşte aşa
ceva, tocmai de aceea sunt geniali, o realizare de vârf, o
mândrie a
plaiurilor mioritice. Fiindcă tot Nichita spunea despre dirijorul
Madrigalului: "Este unul din pionii cu care orice artă preferă
deschiderea". Am încercat să descriu mutaţia de mentalitate
încercată
de comuniştii veniţi pe tancurile şi căruţele sovietice,
prin toate metodele imaginabile, pentru a sublinia, dacă mai era
nevoie,
blestemul acelor zile. Atunci istoria a înlesnit scoaterea la
iveală a tot
ce avea populaţia de pe teritoriul României mai abject la
foştii
oameni cumsecade, care s-au trezit peste noapte cu funcţii sau au
regretat
că nu s‑au trezit cu acele funcţii, făcând absolut totul
ca să le obţină. Efectele eliberării tuturor puşcăriaşilor,
dintre care unii au fost puşi în funcţii importante, se
reflectă
încă după mulţi ani de la acest eveniment dramatic. Cum să
pot uita că celebrul criminal Sile CONSTANTINESCU, condamnat pe viaţă
pentru uciderea părinţilor săi, a fost eliberat de regimul
comunist şi "promovat" în funcţia de şef al
penitenciarelor. Am descris
cu lacrimi în
ochi şi grindină în suflet, cum a ajuns o personulitate
ca Ion MÂRZESCU, un tip care confundă curăţenia interioară
cu faptul că nu are nimic acolo, să prezideze o şedinţă
de comemorare, in memoriam Nichita STĂNESCU la Colegiul Naţional Ion
Luca CARAGIALE. Cum din raţiuni mai puternice decât impulsul
meu interior,
nu am părăsit sala, în sufletul meu sfâşiat m‑am
simţit
ca o femeie violată, care fără voia ei participă la plăcerea
violatorului, ce interpretează strigătele ei de ruşine şi
durere ca semne ale plăcerii. Unul din
puţinele
lucruri pentru care nu se poate admite un substitut este educaţia şi
trebuie să recunoaştem că unele lucruri nu ne sunt pe plac
deoarece nu le putem înţelege. În acest context,
chiorăiala
stomacului gol sau goliciunea sufletului, are putere de a estompa
impresia unor
evenimente chiar eroice, în contrast cu ce am deprins de la
marii mei dascăli,
că învăţătura este icoana viitorului, fiind determinat să
meditez la dimensiunea fiecărei profesiuni, căci meserie proastă
nu există, în schimb există cu duiumul meseriaşi proşti.
Privind cu atenţie în jur realizăm că bunul simţ nu este un
simţ, fiindcă l-ar avea toată lumea. Retrăind
analitic,
dar şi sentimental, evenimente trecute, am devenit mult mai conciliant,
iar
despre deşertăciunea lucrurilor dovada cea mai bună este faptul că
deabia realizezi că eşti fericit şi îţi dai seama că
secvenţa este de domeniul timpului trecut, timpul care aparent curge
uniform, are beţe-n roate când îţi este greu şi
parcă fuge
la vale în momentele apoteotice, de fericire. Vreau să
subliniez prin
exemplul de voinţă al meu şi nu numai al meu, că la un om
crescut în credinţă şi frica de Dumnezeu cea care moare
ultima
este credinţa, iar înaintea ei speranţa. Ţin să mulţumesc
în primul rând soţiei
mele Ica,
cea care a fost alături de mine corectându-mi primele
rânduri începute
cu ani în urmă. Încurajându-mă să-mi
scriu amintirile. A
continuat să facă corectura în ciuda faptului că a aflat
verdictul nemilos al laboratorului anatomo-patologic. Prin ochii şi
mintea
ei a trecut peste 60% din materialul "Clubului ZORILEANU", a fost
prima care a sesizat că frazele erau prea lungi, greu de lecturat.
Când am
rămas numai cu fiul meu Alexandru, acesta a continuat ce
începuse mama lui,
dar prin duritatea cu care a exprimat opiniile critice, m-a
hotărât să
revăd tot materialul, spărgând frazele lungi, greu de
lecturat, apoi
m-a ajutat cu toată convingerea la corectura finală şi
îndeosebi
la tipărire. Îi mulţumesc lui Fănel NEGULESCU pentru
minuţiozitatea cu
care a citit textul Clubului ZORILEANU şi m-a convins să corectez
unele erori, inerente după peste 40 de ani de la derularea
evenimentelor.
Mi-a făcut mare plăcere să-l văd cum i se lumina faţa
citind cele scrise, a fost pentru mine o adevărată bucurie, o răsplată
directă pentru munca mea, nu dintre cele mai uşoare şi desigur
absolut neprofitabilă. De asemeni îi mulţumesc lui Miţi
TORJESCU
pentru acelaşi lucru, făcut cu solicitidine şi promptitudine. Cu
toate că iniţial a strâmbat puţin din nas la descrierea
boacănelor
făcute, în final ne-am amuzat considerând că aşa a
fost tinereţea
noastră şi basta ! Corectura finală a Clubului ZORILEANU, episod
pilot de testare, a fost realizată de doamna Vera TORJESCU,
căreia îi mulţumesc pentru răbdarea avută şi pentru
cuvintele frumoase, desigur exagerate, despre stilul în care
am scris, dar mai
ales că a privit cu bunăvoinţă rătăcirile cuprinse
în acest crâmpei de viaţă. Mulţumesc
întregii mele familii care m-a creat
şi susţinut,
suportându-mi defectele fără să crâcnească şi
evident
guvernantelor mele, care s-au străduit să scoată ceva din mine. Sărut
mâinile cu pioşenie dascălilor care mi-au permis să ajung
ceea
ce sunt şi în conformitate cu faptul că recunoştiinţa nu se
prescrie îi menţionez cu dragoste: Domnişoarele LEAR şi
ZEILER
cu părintele Emil de la Şcoala Catolică, învăţătorul
ANDREESCU, Licuţa PAULESCU, Nicolae I. SIMACHE, George Iancu GHIDU,
Constantin ZAHARESCU, Vasile DUMITRESCU-ŞTEFEŞTI, Nicolae LIPCAN,
Nicolae TAŞCĂ, Constantin RÂPEANU, Doctorul Rică STĂNESCU,
Ion Th. GRIGORE, Meier KÖRNER, Iosif POP, Andrei VIJOLI,
Gheorghe MĂTUŞA,
Constantin IONESCU, Costel IONESCU, Eusebiu PREDA. Menţionez
câţiva
profesori din Institutul Politehnic Bucureşti la cursurile sau
consultaţiile
cărora am participat obligat ori facultativ, ca observator, care m-au
şlefuit pe ici pe colo, fiindcă majoritatea lucrării o făcuseră
cei din Ploieşti: Nae
CIORĂNESCU, Ion AGÂRBICEANU, Tudor TĂNĂSESCU, Adrian VALERIU,
Cristofor VAZACA, Gheorghe CARTIANU, POPESCU-DUMNEZEU, BUDEANU, Remus
RĂDULEŢ,
SLĂTINEANU, Gheorghe BUZDUGAN, Costin NENIŢESCU, Marty BLUMENFELD,
Edmond NICOLAU, Ion
ŞABAC, Radu VOINEA, Roman STERE, Asistenta C. GHEORGHIŢĂ-OANCEA,
Asistentul C. ŞERBU. Un rol
important în viaţa
mea l-au avut medicii, care au considerat arterita mea ca pe o
provocare şi
au făcut tot posibilul ca jucătorului de volei al echipei medicilor
din România, Progresul Bucureşti să i se salveze măcar
picioarele, dacă mai mult nu a fost posibil. În primul
rând mulţumesc
Profesorului Doctor Tantinel ILIESCU, cel care s-a luptat cu chirurgii,
nelăsându-i
să-mi amputeze picioarele şi care în momentul în
când a văzut
minunea săvârşită de Cura lui KUHNE, m-a sfătuit părinteşte
să mă feresc toată viaţa mea de doctori ! Nu pot să
omit pe
prietenii mei, dar mai ales pe colegii de liceu pe care i-am iubit şi
slujit cu dragoste şi devotament ca şi pe colegii mei din lumea
voleiului de la care am avut multe de învăţat. În
încheiere mulţumesc
câtorva oameni minunaţi de la care am avut
înţelepciunea să învăţ
câte ceva, dar şi unora din şefii mei de la serviciu, care
prin
exemplul lor personal negativ m-au făcut să lupt din răsputeri
şi să mă rog la Dumnezeu să nu ajung ca ei !
Mircea-Aurel GOCIMAN Ploieşti,
martie 1998 - martie 2007