Ion Th. Grigore - Satira năduhului meu
MOTTO:
Mundus vult decipi, ergo decipiature. Lumea vrea să fie minţită,
deci s-o minţim (Frank 1533)
(Transcrisă de Mircea GOCIMAN după o înregistrare)
Întotdeauna
omul, din teamă de stihii
E-n
stare să dea totul, să afle ce va fi.
De-aceea
în vechi timpuri oracole-au fost
Simţind
chiar zeii, şmecheri, că de ciupit e rost.
Sybila
preoteasă, cu sediul la Fume,
Ca
mare ghicitoare îşi face un renume.
Tot
ce dictează zeul în cărţi a editat,
Cărţi
care-n Capitoliu ca sfinte s-au păstrat.
Dodona,
tot oracol, avea un alt limbaj,
Pentru-a
putea transmite al zeului mesaj
Rezerva
sa internă, stejarul secular,
Din
frunza-i vorbitoare făcea vocabular.
Oracolul
din Delphi e altfel utilat,
Cu
băi fierbinţi de aburi, Apollo l-a-nzestrat.
Pe
trepied urcată, Pythia vorbeşte-n dodii
Celor
ce fac coadă la chioşcul pentru zodii.
În
Samos, Eritreea sau orice filială
Se
specula la maxim condiţia locală,
Însă
privind metoda indiferent de tip,
Ea
este dirijată de trustul din Olimp.
Preoţi
sau preotese de jurnă la oracol
Le
traduceau la oameni al zeilor miracol.
Dirigo-oniric,
de fapt halucinaţii
Era
spus telegrafic, deci fără punctuaţii.
O
simplă aiureală, nici virgulă, nici punct,
De
fapt cuvinte goale, nici vorbă de-amănunt.
Era
de sus consemnul, nu-i bine la-o-adică,
Pe
Zeus sau Apollo să-l prinzi cu-ocaua mică.
Dădea
romanul, grecul cămaşa de pe el
Să
ştie mai devreme să scape de răzbel.
Răspunsu-i
favorabil, dar dacă a murit,
Clientul
e devină, o virgulă-a greşit.
Analizănd-o
critic, prezicerea antică
Chiar
dacă e greşită, tot ştii ce vrea să zică.
Din
două-alternative cu adevăr-minciună,
E
sigur pân-la urmă să fie una bună.
Deschid
o paranteză să fac un comentar
Duşman
mitologiei deloc nu vreau să par.
Virtuţi
ca şi păcate la zei şi la eroi
Ne
par a fi umane, deci le avem şi noi.
Căci
nemuritorii singuri, în fuga de real
Transcedentează
totul în supranatural.
Încât
cei rău în oameni şi tot cei bun în ei
Plus
forţele naturii, se oglindesc în zei.
Şi
dacă îl mint zeii, omul se simte bine
Trăieşte
în iluzii, credeţi-mă pe mine.
Nu
mi-a plăcut minciuna, dar sincer ca să fiu,
Ea
face adevărul niţel trandafiriu.
Nu
am putea omite o constatare tristă
Că
regele naturii de când ca om există,
Evoluând
ca spirit în mod superlativ
Rămâne
zoologic un exemplar naiv.
Cu
mii de ani în urmă, când omul sta-n copaci,
Era
firesc să creadă că-n lună-s vârcolaci.
Din
faza de maimuţă abia evoluat,
Un
trăznet, o eclipsă-l îndeamnă la-nchinat.
Cu
timpul se deşteaptă, pricepe câte-un pic
Dar
faţă de natură el tot se vede mic,
Îi
smulge câte-o taină şi-i gata s-o apuce,
Dar
mai apare alta şi-i arde iar o cruce.
O
cruce zic simbolic, că doar avem vestigii
De
atâtea mari erezuri ce le numim religii,
Par
ele diferite dar toate sunt la fel,
Că
ne arată omul naiv precum un miel.
Te
uiţi la piramide şi ai rămas tablou,
Gândind
că autorii au adorat un bou.
La
est şi mai departe, credinţele hinduse,
Că
vaca este sfântă nici azi nu sunt apuse.
Istoria
întreagă prin ce ne povesteşte
Cu
zeii sau cu papii, mereu ne dovedeşte
De
omul cel puternic, destinul său cumplit;
E
iremediabil să fie-mbrobodit.
Deşi
de laşitate, acest defect l-acuză
Să
fim obiectivi, să îi găsim o scuză,
Că
dacă printre oameni era-un cutezător,
Tot
forţele oculte l-au şters cu mâna lor.
Şi
Prometeu titanul plătit-a scump păcatul,
Căci
vulturul lui Zeus i-a ciugulit ficatul.
Socrate-l
pedepsiră cu-o soaţă rea şi slută,
Nu
le-a ajuns otrava, i-au dat să bea cucută.
Trecând
peste milenii veniră-inchizitorii,
Stigmatul
omenirii, imaginea ororii,
De
care adevărul şi cei ce-l poartă fug,
Riscând
ca şi Giordano, să fie arşi pe rug.
Cu
forţele naturii şi speculanţii lor,
Era
nedreaptă lupta, de aceea dragilor,
Strămoşul
tatăl nostru, cu-atâta a rămas,
Să
se complacă-n starea să fie dus de nas.
Când
se urcă pe lună găsit-a vârcolaci ?
Umblau
pe jos, pe roate şi îi găseşte, draci !
Ba
merge mai departe, în alte galaxii,
Dar
orişice găsi-va, va crede că-s stafii.
Pe
plaiurile noastre cu toţi aţi auzit
De-acel
Petrache Lupu de pe la Maglavit,
Era
sărac cu duhul, dar iată acest Sfânt,
Pe
Dumnezeu aevea îl vede pe pământ.
Îşi
lasă poporenii şi casa lor şi lucrul,
Ca
nişte oi moderne ce îşi adoră lupul
Nu
vin cu mâna goală, ci toţi îşi umplu coşul,
Ca să hrănească Sfântul ce l-a văzut pe "Moşu"
Era o păcăleală, mai trebuie să spun ?
Dar de-o spuneam atuncea, mă socoteau nebun;
Veneau cu coviltire, pe jos şi-n cărucioare,
S-apuce să sărute prea-Sfintele picioare.
Bineînţeles că-n spate, să speculeze pleaşca,
Era organizată-n trust, întreaga gaşcă.
Ţârcovnicul şi popa ca primii impresari
Ai Sfântului Petrache şi alţi prelaţi mai mari.
Ăştia-şi
făcură plinul, dar, iată că-ntr-o zi,
Se
sparse şi gogoaşa, atuncea să te ţii !
Tot
el românul plânge, prostia este oarbă,
Pe
cine să găsească să-i pună iar o barbă ?
Nu
e sătul de ciocul ce-l poartă an de an,
De
acel timp probabil servit cotidian,
Nişte
savanţi simpatici ne iau la mare ştiinţă,
Mai
clar să ne arate a noastră neputiinţă.
Şi cască ochii bine, pe hartă "nea Ion"
Aflând că din-Europa mai vine un ciclon;
Şi dacă se îndreaptă, spre noi, spre Miazăzi,
L-a apucat fericea, frumoasă zi va fi !
A doua zi se află c-a fost anticiclon
De-aceea peste bluză îşi pune iar palton.
Iar dacă zi de plajă meteo prevesteşte,
A doua zi e ploaie şi omul se prăjeşte.
Şi la temperatură prevederea-i exactă
De zero la o sută, local mai ridicată.
Mai e ceva cu vântul, slab pân-la potrivit
Şi omu-şi face cheful e zilnic păcălit.
E unul însă-acolo, le spune din Topor,
Mereu le nimereşte de parcă-i vrăjitor,
Exemplu iarna asta şi tare mi-e necaz,
Că
de ghiceşte bine, mai are vreun haz ?
Ce
m-a făcut pe mine s-o iau de la geneză,
Destinului
uman să-i fac aici sinteză ?
De-o
parte adevărul ce-l caută ca teză,
Alături
dialectic, minciuna antiteză.
Deşi
sunt om de cifre, citesc şi poezie
În
care văd realul cu-n pic de fantezie,
Şi
cred că jumătate cât ştiu din univers,
Nu
l-am aflat din cifre, ci l-am aflat din vers.
Homer,
Ovidiu, Dante-n Divina Comedia
Şi
Goethe şi Lord Byron ce recitau-poezia
Hugo
şi Eminescu creind literatura
Au
spus mai clar, mai plastic în fond ce e natura.
Tot
ce-i frumos în juru-i şi-n viaţă mai subtil
Poetul
ne descrie, făcând figuri de stil.
Şi
îl concepe bine, în versul lui se leagă
Şi
e normal ca astfel, tot omul să-nţeleagă.
De-i
clasic sau romantic, pastel sau parodie,
Baladă
populară şi chiar filozofie,
Un
cântec patriotic sau marşuri proletare
Sunt
pentru om făcute în setea-i de-nălţare.
Că
fac filozofie artiştii mari, poeţii,
Aduc
lumină nouă în marea taină-a vieţii,
Deşi
cu Schoperhauer ei n-au uitat ideea
Să
ne iubim şi ţara şi tot atât femeia.
Luând metru' din Eminescu, el n-a spus în nici
un fel
Despre
a noastră poezie care-ncepe de la el
Îşi
cinsteşte înaintaşii precum epigonii zic:
Voi credeţi în scrisul vostru noi nu
credem în nimic.
Aceasta
mi-e ideea ce-o am de poezie,
Un
om cu o cultură, deci care bine ştie
Că
arta nu-i o marfă cu preţul fix pe piaţă
Sau
care-i speculată de orice precupeaţă.
Nu,
arta-i infinită dar orişice poet
În
stilul lui specific cântând un fapt concret,
Din
viaţă, din natură şi chiar despre atom,
Nu
pentru el o face, o face pentru om.
N-am
încheiat povestea în care eu vă scriu
Ce
este poezia încă din şcoală ştiu,
Că
trebuie să adaug curente literare,
În
care poezia îşi cată rafinare.
Citez
doar simboliştii, al căror ideal,
Este
să descrie altfel, cel fenomen real.
Fac
combinări de gânduri, de formă şi de figură
Reglate
de legi proprii, fac poezie pură.
Ca
şi-n liceu pe vremuri pricep pe simbolişti
Lucrez
doar cu simboluri, deşi sunt realist.
De
simbolişti nu-i vorbă putui afla târziu,
Că-n
viaţa personală n-aşi vrea ca ei să fiu.
Nu
mă priveşte asta, exemplul While, pervers
E
strălucit în totul, în proză şi în vers.
Se
ştie că Rembault era un detracat,
Dar
asta pentru geniu nu este un păcat;
El
chiar din pubertate era poet gigant,
Dar
fuge din armată, devine traficant,
Un
glonte-al lui Verlain nu-i rupse-al vieţii fir
Şi
astfel apărut-au faimoasele "Delire".
Continui
cu Verlain exemplele nefaste
Un
geniu fără seamă lovit de trei năpaste,
Iubita
infidelă, beţia alt flagel
Şi-n
fine că alese pe Baudelaire model.
Din
simbolişti citat-am pe toţi mai marii lor,
Mai
pun pe Malarmée, s-avem şi-un profesor
E
cerebral şi rece cultivă ermetismul,
La
baza artei sale e clar idealistul.
Admit
că simboliştii negând doar raţiunea
În
jocul de cuvinte, au dat perfecţiunea
Şi
astăzi omenirea în fondul ei de aur,
Păstrează
a lor artă ca preţios tezaur.
Admir
şi eu ca alţii, poeţii blestemaţi
Dar
arta lor frumoasă, vă rog să mă iertaţi:
Făcut-a
o spărtură la poarta poeziei,
Şi
astfel se crează drum liber anarhiei.
Şi-n
ţara românescă avut-am simbolişti,
Mergând
pe drumul nostru dinamici, optimişti,
Arghezi,
Minulescu, subtilul I. Pilat
Ce
e morbid la alţii, la noi n-au adoptat.
Dar
vai, pe lângă-aceştia şi alţi neamintiţi
Pe
drumul poeziei vin sute neofiţi,
Un
fel de El Dorado i-atrage spre cetate
Rămasă-acuma
vraişte, cu porţi neapărate.
Puţini
au focul sacru, cum o şi dovedesc
Dar
lângă ei coloane de mii de oameni cresc
Şi
intră orişicine, de e talent sau nu-i,
De
crezi că poezia e ţara nimănui.
Ca-n
marşul migrator spre Vestu-ndepărtat
În
lupta pentru viaţă aici s-au adunat
Şi
oamenii de treabă având conştiinţa pură,
Dar
şi mai mulţi aceeia chemaţi de aventură.
S-au
apucat de treabă pe câmpul cucerit
Că
nu se pun-aicea probleme la-mpărţit;
Cu
meşteşug sunt unii şi au sămânţă bună
Iar
alţii-n băşcălie cultivă mătrăgună.
Fireşte,
de aceea ies altfel de bucate
Dar
cum nu prea există control de calitate,
Că
cei cu marfa proastă sunt gata de tapaj,
Pe
piaţă găseşti artă-n acelaşi ambalaj.
Şi
fără vreo opreală apar în librării
Pe
încărcate rafturi atâtea inepţii,
Pe
care poetaştri n-au cheltuit un leu,
Fiind
toate tipărite pe banul tău şi-al meu.
Căci
paznicii Cetăţii, Reviste, Editorii
Nu
pot opri năvala ce-o dau conquistadorii,
Târziu
mai îndrăzneşte după un an he ! he !
Să
spună adevărul un critic la T.V.
Cu
spirit analitic vreau să mă dumiresc,
De
ce de la o vreme de mine mă-ndoiesc ?
Azi
cumpăr o revistă o răsfoiesc un pic
Citesc
o poezie şi nu pricep nimic,
Mă
duc la librărie şi cumpăr un volum
În
editură mare, deci voi găsi oricum
Ceva
şi pentru mine să pot să înţeleg
Că
doar prin reciclare n-am devenit un bleg.
Dar
nici aici n-am şansă că totul e obscur,
Îmi
iau şi tensiunea, fac camerei un tur
Şi-mi
spun Evrika-apoi, nu e ramolismentul,
Nu
cauza e-n mine, ci invers e efectul.
Pe
vremuri poezia avea pardon, şi rimă,
Dar
în majoritate, azi e taxată crimă
Deci
rima act de bază în vechea poezie,
Va
trece pentru studiu la arheologie.
Să
reflectăm o clipă la ceeace-am pierdut,
Prin
veacuri fără rimă nu ar fi străbătut:
Petrarca şi Corneille, Sheakespeare, Pierre
Ronçard
Şi
atâtea bogăţii ce ne-au lăsat în dar.
Nici
simboliştii înşişi n-au renunţat la rimă,
De-aceea
şi abstractul mai plastic îl exprimă
Les
sanglots longs des violons de l'automne
Blaisse
mon coeur d'une langueure monotonne.
Însăşi
Ion Barbu ermeticul geometru,
Păstrează-n
poezie o rimă şi un metru
La
râpa overode
Ce
multe gasteropode.
Dar
nu-i nevoie, îmi spun eu consolat
Că
azi poetul fiind, de ea descătuşat
De
are-n cap ceva, d-exemplu-o viziune,
Mai
limpede o poate şi mai exact expune.
Dar
socoteala mea, făcută româneşte
Cu
ce găseşti în târg, nu prea se potriveşte
Ba
dimpotrivă aflu, că rima dispărând
Doar
haosul apare la fiecare rând.
Ei
cred că din simboluri uşor e să compui
Dar
"non licit" lui Verlain, "non licit" orişicui,
Ca
dintr-un grup de vorbe să faci o simfonie
E
geniu şi extaz, e chiar o agonie.
Acei
poeţi probabil că socotesc o artă
Menită
să dureze, că-n strofa lor deşartă
Se
află laolaltă într-un conflict homeric,
Un
vers atât de alb şi-atâta întuneric.
Un
şir de substantive şi verbe, prepoziţii
Formând
oricum şi ele un fel de propoziţii,
Au
vrut să etaleze un caracter ateu
Că
versurile astea, n-au nici un Dumnezeu.
De
faci aranjamente de zece mii cuvinte,
Grupate
câte şase, ies versuri, Doamne Sfinte
Încât de-ai vrea să numeri ajungi să
treci de Marte
La
steaua care-a răsărit şi încă mai departe.
De
spui că nu pricepi, îţi trage cu lozinci
Aici
nu e calcul, deci doi ori doi fac cinci.
Eu
n-am nimica-n contra de ştiu că fac atât
Dar
văd că-n limba voastră produsul e oricât.
În
arta poeziei nu şi-au creat un nume
Decât
poeţii aceeia ce scris-au pentru lume
Lăsat-au
nestemate ce au un tâlc etern,
Azi
ce-ar putea rămâne din versu-acesta tern ?
Să
luăm numai amorul, cântat de mii de ani
Iubirea
pân la moarte, fecioare, curtezani,
Eroi
şi eroine în infinite roluri
Rămân
prin poezie adevăraţi, simboluri.
Azi
poetastrul nostru va scrie că iubeşte,
Doar
dacă partenera pricepe păsăreşte
Dar
poate ea răspunde c-un dulce ciripit
Când
în chemarea lui e-un simplu croncănit ?
Se
mai iubeşte astăzi sau totul stă-n maşină
Sau
cât a mai rămas la "Floarea din grădină"
Erato
dulcea muză a fost pensionată
Ca
limită de vârstă sau este asexuată ?
Şi
câte-ar fi de spus din câte am avut
Dar
mă opresc aici destul cât m-am pierdut
Făcând
câte-un popas mereu revelator
Pe
drumul ce pornisem, candid, cutezător.
Iniţial
văzând, a poeziei dramă
Eram
convins că pot, să scap c-o epigramă
Azi
cum în neştire, cuvinte se-mpereche
Oracolul,
delirul sunt floare la ureche.
Dar
fiind în meseria în care eu lucrez,
Găsii
o teoremă şi vrui s-o demonstrez
Că-n
soarta omenească făcură casă bună
Şi
adevăru-n parte şi-o leacă de minciună.
Am
vrut ca axiomă s-o iau iniţial,
Dar
nu aveam la bază ceva esenţial
Şi
cum în teoreme îţi trebue-argumente
Mă
apucai să caut dovezi, evenimente.
Aşa
precum se vede uşor nu fu deloc
Dar
nu degeaba truda, căci cu un singur foc
Eu
întâi vă demonstrai o teoremă vie,
Şi
încadrai în ea şi falsa poezie.
Răspund
la întrebarea: De ce o dragii mei,
La
oaia poeziei azi sug atâţia miei ?
Şi-n plus de ce aceştia nu-s ca-n
dicton, mai blânzi ?
Şi
în majoritate sunt nişte miei bolânzi.
Reiau
deci teorema şi procedez ştiinţific
Pe
falsa poezie eu ţin să o verific
Deci
practic teoriei îi dau interpretarea
Că
adevăru-i hrana, minciuna este sarea.
Dar
pentru toată lumea e fapt neîndoielnic,
Că
sarea se găseşte doar unde-i întuneric
Şi
cum aceasta pierde treptat din influenţă,
Nu
mai avem de sare atâta abundenţă.
Cum
ştiinţa azi pătrunde în orişice unghere
Dispare
ignoranţa, nu mai avem mistere
Iar
adevărul falnic în calea-i triumfală,
Mai
tare luminează conştiinţa socială.
De
fulgerul lui Zeus când te apucă dorul
Nimic
nu e mai simplu, întorci comutatorul
În
loc să se închine azi oamenii se-ntrec
Să
vadă mai de-aproape cometa Kohoutek.
Pe
scurt, în lumea noastră s-a zis cu aiureala
În
tot ce-i controlabil domneşte rânduiala.
De-ţi
place sau nu-ţi place, un lucru să-nţelegi
Natura,
societatea-s conduse după legi.
Ce
fac pescuitorii în apa tulbure ?
Păi
unii dintre-aceştia încep să murmure
Căci
dacă viaţa nouă-i limpede mereu,
Ce
fac cu pescuitul, mai au vreun debuşeu ?
Dacă
ne-apare totul atât de luminat,
În
ce sector rămâne ceva de speculat ?
Mai
e de noi aicea, patetic exclamară,
Sau
ne mutăm acuma cu toţii-n altă ţară ?
Dar
se-auzi de-odată o voce din mulţime
Şi-o
mână se întinde spre-o mare înălţime
Atunci,
întreaga masă o prinse frenezia
Acolo-i
Canaanul, acolo-i poezia.
Pământ
făgăduit de către simbolişti
Şi
alţi profeţi, urmaşi de suprarealişti
Care-au
lăsat speranţa-n vechile inscripţii
Că-n
poezia nouă dispar orice restricţii.
Câţi
cetăţeni cuprinde, atâtea şi embleme
Deci
privitor la lege, aici nu sunt probleme,
Există
doar o lege care convine oricui
Că
orice scriitor, să scrie-n legea lui.
În
astfel de condiţii aleşii se apucă
Cu
toţii intră-n transă, poeme să producă.
Ei,
că mai sunt şi critici, nu-mpiedică nimic
Ce
un critic zice, ceilalţi o dezic.
Cât
despre clientelă, tot se mai ciuguleşte
Pe
piaţa lor internă se înţeleg frăţeşte
Satisfăcuţi
de muncă şi-oferă reciproc
Poezia
abia caldă ca marfa de la foc.
Dar
numai cu-atâtica ei ar muri de foame,
Că nu poţi să te saturi mâncând
doar palindroame
În
plus există riscuri s-apară complicaţii
Să
piară autorii făcând intoxicaţii.
Deci
marea clientelă se află în afară
În
sate şi oraşe, în fond întreaga ţară
În
care se păstrează tradiţii din strămoşi
Şi
unde mai sunt unii tânjind după gogoşi.
Dovezi
că mai există mai trebuie să dau ?
Chiar
la T.V. văzut-am că unii alergau
La
vraci şi la vrăciţe cu leacuri fermecate
Să
le sporescă şansa să intre-n facultate.
Şi
tot T.V. alt'dată ne popularizează
Sperând
de bună seamă că ne interesează,
Nişte
colegi de breaslă, profesori adventişti
Ce-şi
laudă credinţa, abili propagandişti.
Aveţi
în felu-acesta dovada la concret
Că
nu sunt numai broaşte, şi laţe berechet
De
falsa poezie cum am descris mai sus
Trăieşte,
se dezvoltă, nu mai repet ce-am spus.
Prin
62-n şedinţe, rădeam cu Gr. Moisil
Se
ştie pretutindeni de-acel savant subtil
Care-a
emis ideea, nedezminţind umorul
Să
facem poezie uzând calculatorul.
Prin
semne va distinge-un câine de-o pisică
De-un
brad, ne spune el, eu îi dădui replică:
Gândindu-mă
că sigur maşina face-o farsă,
De-a
scrie un pastel având o lampă arsă
Ozonul mă îmbată în codrul de căţei,
În zare păşunează pisici cu clopoţei,
Când mă întorc alene şi mă opresc la vatră,
Un cântec mă desfată; sunt brazii care latră.
Păi
spuneţi dumneavoastră, poezia zăpăcită
Pe
care o transmite maşina ţăcănită
Nu-i
chiar aşa de clară ca apa lor de ploaie,
Sau
zerul ce rămâne din ce au supt la oaie.
Să
vă mai spun acuma socot că-i inutil
Că
toată adunarea în frunte cu Moisil,
Ştiam
că-n poezie, acest divin domeniu
Doar
omul hotărăşte, el singur are geniu.
Dar
după un deceniu, când vezi ce poezie
Acei
cu lampa arsă continuă să scrie,
Şi
la boala asta nu mai există tonic
Am
doar o opţiune: poetul electronic.
În
98 de strofe Luceafărul spunea
Tot
ce gândea un geniu de societatea sa.
Acum
în tot atâtea un om profan combate
Poeţi
ce nu-şi au locul în noua societate.
Mă-nchin
cu tot respectul către acei poeţi
Care
descriu şi azi atâtea frumuseţi
Iar
restul de mă-njură, desigur ţigăneşte
Ar
fi o redresare, vor face-o în româneşte.
Din Marele Interviu Mircea Gociman Ion Grigore:
Datorită
faptului că ne-aţi citit o lucrare de amploare, aşi vrea să
vă pun câteva întrebări. În primul rând vă rog să ne
spuneţi când v-a venit ideea, ce v-a
determinat să o scrieţi şi cât aţi lucrat la ea ?